Tuesday, February 5, 2008

95% av svenska artiklar handlar om Clinton och Obama.


Svenska tidningar och media skriver till 95% om Clinton och Obama. Stora hyllningsreportage, prydliga bilder, journalisterna hejar helt oppet pa sina favoriter antingen Clinton eller Obama. Svensk medias tackning av USA valet har varit den mest pinsamma nyhetsrapportering jag sett pa lange. Artiklar foljs upp med gallups, i svenska tidningar kan man rosta pa vem man tycker ska vinna valet. De tva kandidaterna Clinton och Obama far tillsammans mellan 80-90% av alla svenska roster. Den kandidat som formodligen kommer att vinna presidentvalet far 1-3% av de svenska media rosterna. Jag blir sa trott pa svensk media. Journlisterna med sin journalistik bekraftar fordomarna om svenskar, "en aning korkade som ar lyckligt ovetande om omvarlden i sin bananrepublik."

Expressen tar rekordet. I deras lilla gallup dar man fick man valja den kandidat man ville bli president, men alternativen var enbart Obama och Clinton. Ett pinsamt rekord, Expressen.

Jag kan inte lata bli att gora kopplingen till medias roll i gamla DDR.  Sverige, det ar forbannat pinsamt, hur kan ni lata er blir sa forbannat hjarntvattade? Varje gang jag laser svenska tidningar sa paminns jag om orsaken till att jag inte langre bor dar. Hjarntvatt ar definitivt en av orsakerna. 



 

No comments: