Sunday, February 3, 2008

Svenskar i utlandet kan konkurrera med lokalbefolkningen.

Manga svenskar som funderat pa att flyttta utomlands tvivlar ofta pa hur de kan konkurrera med lokalbelokningen om de skulle flytta till ett annat land. Min erfarenhet ar att Svenskar klarar sej utmarkt. De har ingen anledning att tvivla pa sin formaga att "lyckas" i andra lander. Jag har traffat manga svenkar som besokt USA, en del som redan ar bosatta har och en del andra som garna vill bosatta sej i USA men vet inte hur man ska ga tillvaga for att na det malet. Svenskar anpassar sej oftast mycket bra i USA. 

I Aftonbladet laste jag idag om en Svensk tjej som blivit Sheriff i Los Angeles. Hon patrullerar de tuffaste omradena i Los Angeles. Jag har i manga ar i jobbet besokt de omraden som hon arbetar i. Fore de stora rasupploppen, LA Riots ar 1992 sa var jag aldrig radd eller oroad over att aka ner till South Central. Efter upploppen sa forandrades attityden radikalt. Efter upploppen sa kom mycket hat och brottslighet upp till ytan, man kande en stor forandring i folks attityd och en brist pa respekt mot myndigheter och folk i allmanhet. Sen 1992 var jag alltid bevapnad om jag akte till South Central. Den laxan larde jag nar jag mitt under upploppen korde omkring i olika delar av Los Angeles. Att se bevapnade gang med nerknarkade svarta springa framfor bilen med yxor och machete i handerna fick mej att inse att lite sjalvforsvar kan vara bra att ha. Det finns olika satt man lagligt kan ha med sej vapen om man har licens aven om det generellt sett ar forbjudet att ha ett "concealed weapon" i Californien. Folk som bor och arbetar i South Central sajer ibland att man borde vara hemma runt 3-4 tiden pa eftermiddagen for da vaknar alla gangbangers till och kommer ut och brakar pa stan. Efter ett par ar sa lungnade det ner sej i South Central, sa jag behovde inte vara bevapnad langre, dessutom sa undviker jag ofta att akt till South Central mer an forut.

Svenskan Britta Kjellstrand borde nomineras till nagot, men jag kan inte komma pa vad? Hon skulle sakert kunna vinna en skonhetstavling, men hon ar inte bara en skonhet. Hennes story ar intressant och visar en Svensk tjej som lyckats i USA och inte drar sej for att ta ett tufft jobb som manga skulle tveka att ta. Det ar kul med story's om utlandssvenskar som lyckats i sitt nya hemland, det ar inspirerande for andra som funderar pa att gora nat likanande. AB (Foto: Marco Gustavsson, ej att forvaxlas med mej)

1 comment:

Unknown said...

detta är fotografen Marco Gustafsson. Du har ingen rätt att publicera denna bild på Britta utan att fråga först. Om du fått den från aftonbladet bildbyrå och betalat för den är det okej. Jag meddelar aftonbladet så ni kan göra upp ekonomiskt.